Lilla Speedos Mamma- föreläsare-inspiration

Jag känner mig trött, sliten och nära till gråt.

GÅ UT!!!! Låt mig vara!!! Rör mig inte, jag vill sova !!!

Jag tar några djupa andetag, orkar jag en till sån här morgon? Det är inte alltid, men det händer ofta nu.

IMG_2186

-Kom igen nu lilla Speedo. Du måste äta din frukost annars kommer jag försent till jobbet.

Han skriker och hyttas i luften, Uuuuuuuuuutttttt säger jag!!!!

Det är så sjukt lätt att tappa kontrollen. Jag orkar inte med alla dessa morgon konflikter. Men jag gör det , jag går ut i köket gör i ordning en frukostbricka.

Stoppar i honom medicinen efter mycket bråk, han kniper med munnen, han ska minsann inte ha någon medicin. Både han och jag vet att han mår bäst av sin medicin, men idag vägrar han.

Kokar mitt kaffe, äter min frukost på stående fot och försöker att lugna mig själv.

Tar med min kopp kaffe in i sängen och sätter mig på sängkanten samtidigt försöker jag stoppa in små bitar av smörgås i munnen på honom.

Till slut tar han mackan själv. Dricker sin yoghurt och tom skrattar. Herregud!!!! Jag lyckades. Ber att han ska göra sig färdig tills jag kommer tillbaka från hundpromenaden. Han tittar på mig med sina fina gröna ögon.

-Förlåt mamma för att jag gjorde som jag gjorde……

Dessa känslostormar! Jag vet att jag gjorde rätt, att jag tog det lugnt, att jag inte brusade upp. Men det tär. Fasen det är jobbigt.

När jag kom tillbaka från hundpromenaden så inte var han klar, men han hoppade gladeligen in i bilen och var på ett strålande humör. Jag däremot släppte av honom på skolan med en stor kram. Sen brast det…. Stora krokodiltårar av att slita som ett djur på morgonen. Att känna sig maktlös över hans sätt när han är orolig eller arg.

Jag vet att han inte vill bete sig så, men han har inte förmågan att hantera sina känslor när det väl kommer. Vissa dagar klarar jag det fantastiskt jätte bra. Men inte idag… Jag känner mig helt slut, men vet att innan dagen är slut kan det vara bra igen.

När det är mycket runtomkring så har man så mycket svårare att kunna hantera stressade situationer och nu är det så.

Ny dag i morgon, ny dag efter lunch…. Jag får verkligen hitta dom små glädjestunderna. Jag får skratta med mina kollegor som för dagen påpekar att rynkar du med ögonen så där så kommer du få en arg rynka mellan ögonen, hahahaha…. Det är så skönt att komma till ett arbete som förstår. Där jag får vräka ur mig en skitmorgon. Om dom bara visste vad det ger mig energi tillbaka!

Det är verkligen ”lyx” att ha ett bra arbete att gå till! Det är lyx att ha en egen liten Speedo som för det mesta ger så mycket energi att jag kan orka hur mycket som helst! Det är lyx att få föreläsa och kunna inspirera andra föräldrar!!… Det om något ger energi!

Boka mig gärna för en föreläsning om hur det är att leva i en familj med olika funktionsnedsättningar, ett härligt galet kreativt liv som ibland man bara måste lära sig att hantera för att få det att fungera.

”Försök att le när du är arg, det blir lättare då”

Hepp Sara Lilla Speedos mamma

 

En kommentar

  1. snorgodingensmamma

    Igenkänning 100%… Att man orkar… men är väl för att man inte har något val & krasst måste… Inte lätt för de små med en ofrivillig icke självvald ”chef” som styr impulserna, vilka kämpar de är! Vet inte om du/ni provat men jag har laddat hem timetimer(app) fick tips om den på Folke B regionhabilitering & den underlättar våra morgnar. Hejja er & ha en fin dag☀ /Jennie (snorgodingens mamma)

    Gilla

Lämna en kommentar